Plnou parou vpřed byla lekce zaměřená na inkluzivní vzdělávání žáků 5.-9.ročníků v oblasti historie, kultury, polytechniky, přírodovědných předmětů. Cílem dne nebylo pouze přiblížit žákům školy “Období páry” a názorně ukázat jednotlivé modely historických strojů a zařízení, ale i prakticky zapojit a vytvořit vlastní model. Vzhledem k tématu se krásným způsobem podařilo žáky motivovat k hovorům a debatám mezi generacemi. V rámci celého dne (keramika dny předchozí vzhledem k technice a zpracování), měli žáci možnost zažít tyto aktivity:
1 - Beseda a přednáška se seniorem (řemesla a život v minulosti, překážky a možnosti), keramika.
2 - Prezentace na téma “Období páry”
3 - Kahoot na téma objevy a vynálezy
4 - Výroba parního stroje
5 - Ukázka parních strojů p. Vaváček
6 - Práce s iPady - vědci a vynálezci
7 - Historické muzeum ve třídě … poznej a pojmenuj předmět z dob minulých
8 - Literárně výtvarná část … namaluj parní stroj a napiš báseň na téma “Plnou parou vpřed”
V rámci inkluze si žáci měli možnost, bez ohledu na věk nebo pohlaví, volit sektor a tým, ve kterém pracovali. Žákům byla názorným způsobem přiblížena doba, kdy došlo k ohromnému technickému rozmachu. Díky ukázkám modelů pana Vaváčka měli možnost jednotlivé modely nejen vidět, ale i ohmatat. Díky názornosti bylo dětem umožněno učivo lépe pochopit.
Vzhledem k velkému zájmu učitelů a žáků školy byly zapojeny všechny třídy od 5. do 9. ročníku. Celkem se tedy projektu zúčastnilo 78 žáků a 9 pedagogů (včetně AP).
Aktivity, které měly tvůrčí, nebo testovací charakter, byly odměněny věcnými dary, především školními pomůckami a hračkami z 3D tisku, které dále vedou k rozvoji žáků a směřují k interestu. Hosté a přednášející dostali medaile a drobné dary z 3D tisku, které velmi potěšily.
Ze všech prací byla vytvořena nástěnka a 3D modely, které budou vystaveny na chodbě školy a následně v odborných učebnách F a D.
Z hodnocení žáků vyplynulo, že je den oslovila a názornost jim přiblížila dobu a umožnila lepší pochopení významu pokroku. Přednáška pana Vaváčka měla veliký ohlas. Jeho zpětná vazba směrem k naší škole byla velmi milá a pro učitele i žáky motivující.