Obsah semináře:
Seminář byl zaměřen na aktuální dotační příležitosti pro mateřské a základní školy, představení jednotlivých programů, podmínek žádostí a příkladů úspěšných žádostí z okolí.
1. ČEPS Dárcovský program: Školství, věda a mládež
Termíny: 11.2.-11.3.; 13.5.-10.6. (tři grantová kola ročně)
Max. výše příspěvku není stanovena, ale prvožadatelé obvykle dostávají 25-100 tis. Kč
Zaměření: pomůcky, badatelské kluby, sport, integrace hendikepovaných, nadaných aj.
Úspěšní žadatelé z okolí: ZŠ a MŠ Chbany, ZŠ Petlérská Klášterec nad Ohří
Diskuze:
Jeden z účastníků se zajímal, zda je možné zapojit do žádosti i partnerské organizace (např. spolek rodičů nebo místní knihovnu), a jaké formální náležitosti to případně obnáší.
2. Nadace ČEZ – Podpora regionů
Příjem žádostí: celoročně, vyhodnocování 1x měsíčně
Podporované subjekty: ZŠ, MŠ, školní družiny, ZUŠ, knihovny
Max. výše příspěvku neomezená (průměrně do 200 tis. Kč)
Úspěšní žadatelé: MŠ Bochov
Diskuze:
V diskuzi zazněl dotaz, zda je možné využít poradenskou podporu při přípravě žádosti, případně zda existují vzorové projekty pro inspiraci.
Účastníky také zajímalo, jaký je vztah mezi grantovým programem Podpora regionů a aktivitou EPP Pomáhej pohybem – zda je možné o podporu žádat souběžně v obou, a jaký to má dopad na posuzování žádosti.
3. OP Spravedlivá transformace – Mimoškolní pobyty žáků (Výzva 58)
Žadatelé: pouze ZŠ, SŠ v Podbořanech, Žatci, Novém Sedle, Měcholupech
Dotace: 100 %, příjem do června 2025
Podporované pobyty: adaptační, preventivní, intervenční, peer aktivity
Diskuze:
Jeden z účastníků se informoval, zda je možné v rámci jednotkových výdajů plánovat i vícekrát opakovaný pobyt se stejnou skupinou žáků, pokud zůstanou volné prostředky v rozpočtu projektu.
4. OP JAK 2 – Šablony
Žadatelé: ZŠ, MŠ, ZUŠ, DDM
Příjem do 30. září 2025
Finanční objem: 95% dotace, 5 % spoluúčast není vyžadována
Doporučení: školní asistent, inovativní vzdělávání
Bezplatná administrace
Diskuze:
V rámci diskuze zazněla otázka, zda je pro zapojení do výzvy nutná předchozí zkušenost s čerpáním šablon z minulých programových období, nebo zda projekt zvládne i škola, která se s touto formou podpory setkává poprvé.
5. OP Spravedlivá transformace – Konektivita ZŠ (Výzva 77)
Příjem: od 1. dubna 2025, alokace 200 mil. Kč
Podpora: vysokorychlostní internet, vnitřní konektivita
Dotace: 85 %, min. podpora 500 tis. Kč
Diskuze:
Ředitelé škol se ptali, zda je možné z prostředků výzvy financovat i zavedení optického internetu až do budovy školy. V rámci diskuze bylo doporučeno nejprve ověřit technické možnosti napojení u stávajících poskytovatelů připojení.
6. OP Spravedlivá transformace – Podpora regionálního školství (Výzva 85)
Vyhlášení: březen 2025, příjem od června 2025
Alokace: 700 mil. Kč
Podpora: stavby, modernizace, vybavení škol
Podmínka souladu se SR MAP/KAP
Diskuze:
V rámci diskuze padl dotaz, zda budou při hodnocení projektů zvýhodněny určité tematické oblasti, například podpora nadaných žáků. Bylo sděleno, že tato oblast v aktuální výzvě bonifikována nebude, ale do budoucna se s tematicky zaměřenou výzvou počítá.
7. Národní program ŽP – Výuka v přírodním prostředí
Vyhlášení: 1. kvartál 2025
Max. dotace: 500 tis. Kč, 60 % financování
Podpora: školní zahrady, venkovní učebny
Diskuze:
Účastníci se dotazovali, zda je možné v rámci programu realizovat výuku i na pozemcích, které nejsou ve vlastnictví školy – například v obecních parcích, u místních spolků nebo v přírodních zahradách jiných institucí.
8. Národní program ŽP – Nucené větrání s rekuperací
Dotace: 85 %
Vyhlášení: 4. kvartál 2024
Alokace: 100 mil. Kč
Podpora: větrací systémy ve školách
Diskuze:
Jeden z účastníků se zajímal, zda lze do žádosti zahrnout i projektovou dokumentaci a související odborné posudky, nebo zda se předpokládá jejich předchozí zajištění mimo rámec dotace.
9. OPŽP – Modernizace gastroprovozu ve školách (Výzva 63)
Příjem žádostí: od 1. dubna 2024 do března 2025
Alokace: 300 mil. Kč
Dotace: 50 %
Diskuze:
V rámci diskuze zazněl dotaz, zda je možné z dotace financovat i úpravy stavební připravenosti – například elektroinstalace či vzduchotechniky – pokud jsou nezbytné pro instalaci nového energeticky úsporného vybavení školní kuchyně.
10. Tipy na žádosti o dotace
Využití umělé inteligence pro formulaci žádostí (např. ChatGPT)
Doporučení: formulovat kontext, požádat AI o zpětnou vazbu
Diskuse:
Účastníci se ptali, zda existují konkrétní nástroje umělé inteligence, které mohou usnadnit formulaci projektových záměrů nebo popis potřeb školy v žádostech, a jak je bezpečně používat při práci s citlivými daty.