Vzdělávání na Kadaňsku

Informační portál projektu MAP ORP Kadaň

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis ze semináře Aktivizující výuka aneb Didaktická strategie ,,Líného učitele” 22.10.2025

29.10.2025:
Dne 22. října 2025 byl v Aule na 1. ZŠ Kadaň uskutečněn 4 hodinový seminář od Roberta Čapka na téma ,,Aktivizující výuka aneb Didaktická strategie ,,Líného učitele".

 

Obsah semináře a jeho hlavní myšlenky:

  • Role učitele: Učitel přestává být hlavním zdrojem informací a stává se průvodcem a organizátorem učebního procesu. „Líný učitel“ znamená učitel, který nechává pracovat žáky – ne proto, že by byl pasivní, ale protože ví, že učení je aktivita žáka.
     

  • Aktivizující metody: Důraz na činnostní učení, diskuze, práci ve skupinách, projektovou výuku, vrstevnické učení, myšlenkové mapy či metody rozvíjející kritické myšlení.
     

  • Plánování výuky: Učitel by měl plánovat nikoli hodinu, ale učební situaci – tedy podmínky, které žákům umožní objevovat, zkoumat a vyvozovat závěry.
     

  • Hodnocení: Podpora formativního hodnocení – poskytování zpětné vazby namísto známkování, zapojení žáků do sebehodnocení a vrstevnického hodnocení.
     

  • Motivace žáků: Motivace vychází z vnitřní potřeby žáka učit se, nikoli z vnějších odměn či trestů. Učitel má žákům umožnit zažít úspěch a smysl učení.

Seminář přinesl konkrétní inspiraci, jak přemýšlet o výuce z pohledu žáka a jak využívat aktivizující strategie v každodenní praxi. Podněcuje k zamyšlení nad vlastní rolí učitele a nad tím, jak lze vytvářet hodiny, které žáky baví, rozvíjejí a vedou k samostatnosti.

Cílem semináře bylo seznámit pedagogické pracovníky s principy aktivizující výuky a s konceptem tzv. Líného učitele, který staví do popředí aktivní roli žáka a mění tradiční pojetí výuky založené na frontálním přístupu. Seminář nabídl konkrétní strategie a příklady, jak podporovat samostatnost, tvořivost a spolupráci žáků.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 29.10.2025, počet zobrazení : 36 (36 tento měsíc)