Jednání zahájil v 15:00 koordinátor MAP Bronislav Podlaha z MAS Vladař, jenž seznámil přítomné s hlavními body programu: volba předsedy ŘV, schválení statutu a jednacího řádu, návrh vize MAP a rozdělení pracovních skupin (PS) podle tematických okruhů, návrh „lídrů“ pracovních skupin (odborných garantů) a schválení harmonogramu prací.
Poté přistoupil k představení
principů „Tvorby Místního akčního plánu rozvoje vzdělávání ORP Kadaň“, jeho zaměření na včasnou péči, předškolní, základní, zájmové a neformální vzdělávání
cílů MAP spočívajících v zlepšení kvality vzdělávání v MŠ a ZŠ, jehož má být dosaženo na jedné straně vzděláváním účastníků projektu a na straně druhé společným plánováním a následně realizací partnerských aktivit
základních výstupů MAP, jimiž se mají stát a) Strategický rámec MAP do roku 2020, obsahující i dohodu o investičních prioritách a b) každoročně aktualizovaný Místní Akční pán rozvoje vzdělávání
Platforem MAP (Řídící výbor, Partnerství, pracovní skupiny) a jejich rolí a realizačního týmu projektu Tvorby MAP ORP Kadaň sestávající z personálu MAS Vladař, o.p.s.
klíčových aktivit (akční plánování, evaluace, řízení MAP a řízení projektu)
hlavních dvou odvětví spočívající v plánování a budování kapacit.
harmonogramu prací
variant výběru témat a rozdělení pracovních skupin (selektivní a kumulativní)
výsledků a shrnutí dotazníkového šetření MŠMT na mateřských a základních školách v území
výsledků a shrnutí dotazníkového šetření MAS Vladař na mateřských a základních školách v území
potřeby formulace vize a poslání Partnerství MAP
B. Podlaha zakončil svůj vstup připomenutím plánovaného prvního setkání Partnerství MAP 20. září od 15 hod v Kadani na Střelnici, kde dojde k výběru témat a rozdělení Partnerství do pracovních skupin, a to i s doporučením ŘV, jenž se doposud spíše přiklonil k variantě pojmout a rozpracovat všechna témata, a témata podobná a související kumulovat vždy v jedné pracovní skupině (těch má být celkem 6).
--- statut a jednací řád ŘV MAP ---
Dalším bodem jednání bylo schválení návrhu Statutu Řídícího výboru a Jednacího řádu MAP ORP Kadaň. Návrhy představil Roman Krištof z MAS Vladař. Zdůraznil praktičnost konsenzuálního schvalování návrhů v rámci ŘV a nadbytečnost písemného pověřování k zastupování v rámci ŘV (postačí e-mailové, telefonické, případně ústní) daného převažující vzájemnou znalostí členů a nevelkým rozsahem a početností ORP. Návrhy pak byly s drobnými změnami konsensem schváleny. Změny spočívaly v nahrazení v návrzích použitého MAP Kadaňsko správným MAP ORP Kadaň (což bylo na místě učiněno) a upřesněním funkce zástupce za Agenturu pro sociální začleňování (ASZ), kdy bylo na podnět Pavly Radové nahrazeno „lokální konsultant ASZ “ za „pracovník ASZ“ (učiněno na místě).
--- volba předsedy ŘV MAP ---
Poté ustavený ŘV přistoupil k volbě svého předsedy. Jediným navrženým kandidátem se stal kadaňský místostarosta Jan Losenický. Kandidatura byla vzápětí konsensem ŘV přijata.
--- Vize Partnerství MAP ---
Posledním tématem jednání se stala diskuze vážící se k formování vize Partnerství MAP. Moderujícím B. Podlahou byl zdůrazněn rozdíl mezi posláním a vizí a svoboda v určení časového rozsahu vize. Diskuze vykrystalizovala ve dvé hlavní linie.
Prvá sestávala z požadavku zlepšení vybavenosti škol moderními pomůckami a rekonstrukce stávajících učeben a podporou rozvoje všech typů „gramotností“. Druhá pak v hledání způsobů zlepšení postavení pedagogů ve společnosti a to ať již by se takové zlepšení odvíjelo od finančního ohodnocení, tak od práce na lepší reputaci (zatraktivnění) kantorského řemesla.
Zaznívaly formulace typu
„dostatek kvalitních a kompetentních kantorů, kteří vědí kam se v případě potřeby obrátit“;
„zabezpečení sítě spolupráce, aby nápady a myšlenky měly kde resonovat“;
„učitel má vážené postavení ve společnosti“;
„kdo umí, ten učí“ (jako opak k dnešnímu nešťastnému pohledu společnosti na učitele shrnutému v bonmotu „kdo nic neumí, ten učí“;
„funguje systémová podpora specifických dovedností mezi pedagogy jak směrem k dětem, tak i k rodičům“;
„rostou znalosti a dovednosti stávajících učitelů“
„pedagogické sbory jsou personálně a odborně posíleny - přivést logopedy a psychology do škol a udržet je tam“;
„je vytvořena a zakořeněna platforma pro formulaci potřeb škol tak, aby bylo kde potřeby artikulovat, a komu je artikulovat“;
„zvýší se úspěšnost dětí se specifickými vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu“;
„funguje spolupráce poskytovatelů sociálních služeb (NNO, obce, ale i ÚP) a škol“;
„podpora přechodu žáků na střední školy, zvláště pak z venkovských oblastí a z vyloučených lokalit, je úspěšnější“;
„žákům je dostupné kvalitní kariérové poradenství, stáže a praxe (v soukromém i veřejném sektoru) potřebné ke kvalitní volbě povolání“;
„dítě si poučeně vybírá obor na základě svých kompetencí na trhu práce“;
„je nastavena systémová spolupráce škol a firem“;
„koncepčně je rozšířeno spektrum nabídky budoucích povolání“;
„všechny děti budou mít na základě spolupráce rodičů, pedagogů, firem (apod.) možnost najít se a rozhodovat – dítě může dělat cokoliv co je prospěšné pro společnost“
„učitelé budou umět podporovat silné stránky dětí, aby se našly, a aby se nebály dělat chyby“
„rozvine se spolupráce mezi školami, a to i mezi různými typy škol (MŠ – ZŠ – ZUŠ)“
„inkluze bude probíhat nejen v mateřských a základních školách, ale i v základních školách uměleckých“
Velká část diskuze byla věnována také potřebě zlepšení komunikace mezi rodiči a školou a vhodnosti nástrojů k takovému zlepšení, respektive většího podílu rodičů na způsobu rozhodování škol. Diskuze se dotkla také postavení dětí a reflektovala potřebu jejich jistého „zrovnoprávnění“ při volbě předmětů a středoškolského studia vedoucího k budoucímu zaměstnání. Byly uváděny příklady z blízkého Německa.
Debata byla zakončena s tím, že koordinátoři MAP z toho, co zaznělo, zformulují návrh vize a ten bude dále upraven a následně schválen na jednání celého Partnerství dne 20.9.2016.
ŘV zakončil jednání v 17:00.
Zapsal: R. Krištof
Ověřil: B.Podlaha
Přílohy:
1. prezentace z prvního setkání ŘV
2. schválený jednací řád ŘV
3. schválený statut ŘV
4. návrh vize Partnerství MAP
5. složení ŘV Partnerství MAP Kadaň