Vzdělávání na Kadaňsku

Informační portál projektu MAP ORP Kadaň

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z Cyklu aktivit pro děti ZŠ - Univerzita dětského věku 4.12.2024

6.1.2025:
Dne 4. prosince proběhla třetí lekce pro nadané žáky základních škol v Kadani na téma “Luminiscence”.

 

Tvůrčí lekce Luminiscence, která se uskutečnila 04. 12. 2024 na Sluníčkové škole v Kadani, se zaměřovala na experimentální výtvarné techniky s mezipředmětovými vazbami. Nastavení se v plném rozsahu zaměřovalo na nabourání zažitých konvencí a chápání výtvarné výchovy v neatraktivním a neaktuálním duchu, tj. kresba/malba na A4 papír. Badatelský záměr byl patrný již z připravené interaktivně laděné prezentace, která sloužila primárně jako aktivizační prvek pro zapojení zúčastněných dětí. Nahlíželi jsme tak oborově na světlo: Co je viditelné světlo? Jak vnímají světlo různí živočichové? Jaký rozdíl ve vidění je u včely nebo hada? Jakým způsobem vzniká duha? Proč mají věci kolem nás barvu? Kde všude můžeme v praxi cíleně využíváme světlo? Představili a diskutovali jsme vybraná světelná díla tuzemských i světových umělců – proč a čím jsou převratná? Přiblížili jsme si tradiční pojetí festivalů světla včetně názorných ukázek z vybraných akcí napříč Evropou. Objasnili jsme si, co je luminiscence, co za ní stojí a jakým způsobem s ní můžeme pracovat.

V rámci tvůrčí části lekce jsme si zkoušeli kresbu světlem, kdy se žáci snažili kresebně zachytit: hladinu českého letního rybníka v kontrastu k dramatické hladině rozbouřeného moře, představovali pohyb medúz v akváriu, v sérii skupinových prací se snažili za deset vteřin zarůst místnost na způsob Jackovy kouzelné fazole, v neposlední řadě reagovali kresbou v prostoru na instrumentální hudbu. Při těchto dílčích tvůrčích aktivitách nebylo záměrem docílit nápodoby formou realistického ztvárnění, ale především způsob přemýšlení o zadání – jakou způsobem se kresebně nejlepší vyjádřit tak, abychom byli výstižní.

V druhé části tvořivé lekce pracovaly děti s fluorescenčními barvami na tělo, kdy v rámci malebných experimentů proměňovaly své ruce v živé tvory, kteří pod UV světlem ožívali. Při tomto úkolu děti prožívaly hned několik proměň – když se ruka stává tvorem a v momentu, kdy se pomalovaná ruka přibližuje k UV světlu a světelně se vybarvuje. Bylo tedy možné pracovat s fázováním a určitým časováním.

Ve všech momentech hrály významnou roli i technika a technologie, které jsou v dnešní době nedílnou součástí veškerých vědních oblastí a odvětví, v případě výtvarné výchovy tomu není jinak. V závěru setkání jsme jednotlivé výstupy hodnotili, reflektovali a komentovali. Zpětná vazba potvrdila důležitou skutečnost, že i výtvarka nabízí široký prostor pro zábavné zkoumání a objevování.

Mgr. Jakub Havlíček

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 6.1.2025, počet zobrazení : 4 (4 tento měsíc)