Exkurze byla pořádaná v implementační aktivitě zaměřené na rozvoj matematické gramotnosti (MG).
Po příjezdu žáky přivítala vedoucí centra paní Kateřina Herzánová. Společně s kolegyní žáky rozdělili do týmů, přičemž každý tým si vyslechl instrukce k programu i k pohybu v horském prostředí.
Žáci první skupiny prozkoumávali horskou lokalitu, kde se učili používat GPS zařízení a mapy k vyhledávání kovových objektů.
Druhá skupina, rozdělená na podskupiny, vyhledávala ,,kešky" (schránky spojené s geocachingem) a odpovídaly na otázky, které vyžadovaly logické myšlení, spolupráci a matematické dovednosti. Žáci po celou dobu pracovali samostatně a jedinou oporou jim byl kontakt přes vysílačky. Ač bylo počasí chladné a velmi mlhavé, byly děti nadšené a aktivity se jim líbily.
Hodnocení a přínos exkurze
Exkurze byla velmi přínosná, protože žáci měli možnost aplikovat své matematické znalosti v praktickém prostředí. Hledání "kešek" zahrnovalo práci s geografickými souřadnicemi a výpočty vzdáleností, což přispělo k upevnění jejich matematických dovedností v reálném kontextu. Používání map při hledání objektů nejen podpořilo orientační schopnosti, ale zároveň pomohlo propojit matematické a prostorové dovednosti.
Kromě toho práce s moderními technologiemi, jako jsou GPS zařízení a vysílačky, umožnila žákům získat nové technické dovednosti, které jsou uplatnitelné i v jiných oblastech vzdělávání. Samostatná práce v týmech rozvíjela schopnost řešit problémy bez přímé pomoci dospělých, zatímco spolupráce v kolektivu posílila jejich sociální a komunikační schopnosti.
I přes nepříznivé klimatické podmínky žáci prokázali vytrvalost a adaptabilitu, což dokládá jejich schopnost efektivně se přizpůsobit náročným situacím. Celkově exkurze splnila očekávání a výrazně přispěla k posílení matematické gramotnosti i dovedností žáků, přičemž byla zároveň obohacujícím zážitkem. Do budoucna by bylo vhodné podobné aktivity opakovat.