Vzdělávací seminář nabídl jiný pohled na současné obtíže, se kterými se učitelé nejvíce setkávají v rámci výkonu své profese. Tyto problémy byly vysvětleny v širších kontextech mezioborovou optikou a cílem bylo nastínit nový směr myšlení, který v konečném důsledku přináší úlevu jak samotným učitelům, tak vzdělávaným dětem.
Na začátku setkání byl všem zúčastněným představen pan Mgr. Sáva Arabadžiev – speciální a sociální pedagog.
Hodnocení a výstupy ze semináře z pohledu přednášejícího – p. Arabadžieva
V Kadani se 27. 11. 2024 konal seminář organizovaný sdružením MAS Vladař o.p.s., který byl zaměřen na téma “Změny paradigmat ve vzdělávání”. Seminář byl koncipován jako otevřený prostor pro reflexi aktuálních výzev ve vzdělávání a možností adaptace školství na měnící se potřeby společnosti. Lektorem byl Mgr. Sáva Arabadžiev, speciální a sociální pedagog.
Seminář byl založen na hlubším pochopení vztahu mezi tradičními vzdělávacími paradigmaty a současnými požadavky společnosti. Zahrnoval:
1. Popis stávajících paradigmat
Rozbor tradičních přístupů ke vzdělávání ovlivněných historickými modely (např. pruská kadetka, socialismus).
Kritické zhodnocení systému hodnot a norem, které vedou k rigiditě a někdy i k neschopnosti adaptace na nové podněty.
2. Identifikace klíčových problémů
Rozpor mezi vědeckým poznáním a realitou státní pedagogiky.
Absence pružnosti školství v reakci na měnící se společenské a ekonomické potřeby.
Negativní dopady restriktivních přístupů a nevhodného hodnocení na motivaci a duševní zdraví žáků.
3. Návrhy na změny
Ustupování od formalismů směrem k individualizaci vzdělávání.
Podpora dobrovolnosti a vnitřní motivace dětí.
Zprůchodnění domácího vzdělávání a participace žáků na chodu škol.
Minimalizace restrikcí, diferenciace přístupu a posílení partnerských vztahů mezi pedagogy, žáky a rodiči.
Hlavní přínosy semináře
Reflexe a katarze: Účastníci měli možnost uvědomit si hlubší příčiny problémů ve vzdělávání a reflektovat vlastní praxi bez odsudků či zjednodušených závěrů.
Inspirace k inovacím: Praktické návrhy na změny, jako jsou alternativní formy hodnocení či otevřenější vzdělávací prostředí, poskytly konkrétní náměty, jak přistupovat ke změnám ve vzdělávacím systému.
Podpora adaptace: Seminář zdůraznil, že změny nejsou o radikálních zásazích, ale o hledání rovnováhy mezi přirozenými potřebami dětí, rodičů a učitelů.
Možné oblasti pro další diskusi a rozvoj
Jak efektivně začlenit myšlenky liberalizace a individualizace do konkrétních školních prostředí.
Jak využít výsledků vědeckého výzkumu v pedagogické praxi.
Jak překonat generační a systémové překážky v zavádění inovací.
Tento seminář může být impulzem pro hlubší reformní diskusi na úrovni škol i zřizovatelů. Děkuji organizátorům za vytvoření prostoru pro tento podnětný dialog.
Závěr
Téma semináře Supervize pro pedagogy bude řešeno v roce 2025.
Po přednesení prezentace ze strany pana Arabadžieva byl dán prostor na dotazy a probíhala živá diskuse.
Setkání proběhlo v klidné a pohodové atmosféře.