Vzdělávání na Kadaňsku

Informační portál projektu MAP ORP Kadaň

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Pomůcky:

Přenosná laboratoř ECOLAB BOX

Přenosná laboratoř ECOLAB BOX
Počet sad/kusů: 2 - Zaslat poptávku po zapůjčení

Laboratorní souprava pro práci v terénu přímo u rybníka, u řeky, u jezera, na zahradě nebo na poli. Lze ji využít pro realizaci specifického zkoumání životního prostředí, vzduchu, vody a půdy. Je zde prezentováno 21 pokusů, které lze provést s jednoduchými nástroji a pomůckami z domácnosti nebo kuchyně.

VŠE O VZDUCHU - Složení a význam vzduchu; Bez Slunce není život; Znečištění vzduchu; Špinavý vzduch je nebezpečný pro lidi, zvířata i rostliny; lze přímo pozorovat např. znečištění vzduchu a znečištění dešťové vody nebo samostatně předvést fotosyntézu

VŠE O VODĚ - Bez vody není život; Koloběh vody; Využití vody; Výskyt vody; Co žije ve vodě, svědčí o tom, jak je voda čistá; Roztoky a emulze; Voda je na umývání…; Voda a vápník; Aktivní uhlí čistí vodu; Stavba štěrkového filtru; Stavba Secchiho desky (měření zakalení vody); Voda jako rozpouštědlo; Modelový pokus k tvrdosti vody; Ovlivnění povrchového napětí; Vznik a zánik emulze

ANALYTIKA - Témata: Analytika – copak to je?; Provádění pokusů; Co dělá přírodovědec se svými výsledky?; K tomu příručka navrhuje dva lehce zapamatovatelné pokusy: Čistá práce (důležité při práci se sadou ECOLABBOX) Měření barev (vysvětlení principu měření se sadou ECOLABBOX)

KYSELINY A ZÁSADY -;Kyselý déšť; Kyseliny a zásady v domácnosti; Kyseliny a zásady v přírodě; Rozpouštění vápníku v octu; Zkoumání látek z domácnosti se šťávou z červeného zelí a indikátorem pH; Použití prášku do pečiva, resp. jedlé sody proti pálení žáhy

VŠE O PŮDĚ - Bez půdy nic nejde; Úrodnost půdy a retenční vodní kapacita; Život v půdě; Zemina pro rostliny též absorbuje látky; Test s řeřichou (biologická metoda k testování půdy na škodliviny); Retenční vodní kapacita (kolik vody je půda schopna pojmout); Berleseův-Tullgrenův přístroj (na zjišťování živočichů v půdě)

 

POSTUP: 1) Žáci se seznámí s obsahem přenosné laboratorní soupravy a pravidly použití, 2) podrobně si prostudují nabídku pokusů a společně navrhnou průběh hodiny, 3) formulují otázky a sestaví hypotézy, 4) naplánují konkrétní pokus a experiment realizují, 5) zaznamenají získaná zjištění,  6) vyhodnotí data,  7) formulují závěry, 8) posoudí závěry ve vztahu ke hypotézám a otázkám, 9) diskutují společně

 

 

Galerie :