Název programu: Operační program Jan Amos Komenský
Číslo výzvy: 02_23_017
Název výzvy: Akční plánování v území - MAP
Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Registrační číslo projektu: CZ.02.02.XX/00/23_017/0008259
Název projektu CZ: MAP4 ORP Kadaň
Předpokládané datum zahájení: 1. 12. 2023
Předpokládané datum ukončení: 31. 12. 2025
Realizátor: MAS Vladař o.p.s., ič: 264 04 818 , web: www.vladar.cz
Projekt MAP4 ORP Kadaň navazuje na předchozí projekty místního akčního plánování v území, především projekt MAP3.
Ten po absenci realizace projektu MAP2 obnovil, resp. často nově vytvořil vazby mezi jednotlivými aktéry ve vzdělávání a ustanovil tak aktuálně fungující partnerství MAP.
Cílem projektu je jednak další rozvíjení vazeb a vztahů v rámci partnerství MAP, jednak plnění cílů SR MAP a implementace konkrétních aktivit, které povedou ke zlepšení kvality vzdělávání v mateřských a základních školách a ZUŠ.
Projekt OP VVV reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/20_082/0023128
Název: MAP3 ORP Kadaň
Datum začátku realizace: 1.5.2022
Realizátor: MAS Vladař o.p.s., ič: 264 04 818 , web: www.vladar.cz
Projekt je realizován na základě projektové žádosti ve výzvě č. 02_20_082 pro Akční plánování v území v prioritní ose 3 OP
Anotace projektu:
Projektem navazuje na práci partnerství MAP a projekt MAP1. Bude vyhodnoceno plnění poslední revize
MAP1 a provedena aktualizace formou strategického plánování v partnerství MAP. Výsledkem bude
aktualizovaný dokument MAP, který bude obsahovat aktuální priority, cíle, jednotlivá opatření a návrhy
finančních zdrojů a zodpovědností. Nadále budeme pokračovat v budování kapacit a posilování
kompetencí zástupců partnerských subjektů formou sdílení metod, postupů, zdrojů a dalších informací.
Projekt OP VVV reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_005/0000678
Název: MAP ORP Kadaň
Datum začátku realizace: 1.8.2016
Realizátor: MAS Vladař o.p.s., ič: 264 04 818 , web: www.vladar.cz
Projekt je realizován na základě projektové žádosti vě výzvě č. 02_15_005 Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), více info: http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy-1/vyzva-c-02-15-005-mistni-akcni-plany-rozvoje-vzdelavani-v
Společným plánováním, sdílením aktivit a síťováním všech partnerů projektu v území ORP Kadaň chce projekt přispět k naplňování dlouhodobého záměru zkvalitňování vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy na řešeném území. Díky úspěšné realizaci projektu dojde k zlepšení kvality vzdělávání ve školách, zlepší se spolupráce formálního i neformálního vzdělávání a ostatních služeb pro rozvoj potenciálu každého žáka.
Projekt má za cíl zastavit rozevírající se nůžky v kvalitě vzdělávání na venkově a ve velkých městech. Území v kterém je projekt realizován je často označováno za periferii a v podobném duchu je s ním jednáno. Projekt bude systémově řešit zkvalitňování vzdělávání na území ORP Kadaň. V území chybí funkční partnerství škol a dalších aktérů ve vzdělávání. Nedochází k diskusi zamýšlených změn a jejich dopadů, direktivně jsou území diktovány aktivity které nemají v daném místě a čase efekt na sledovaný záměr. Zadávané aktivity nejsou zcela přijímány, nedochází k jejich dostatečnému pochopení a aplikaci v řešeném území. Není dostatečně koordinována spolupráce školských zařízení se zřizovateli ani zaměstnavateli. Neexistuje společný koordinovaný plán investic do zkvalitňování infrastruktury pro vzdělávání v rámci území ORP, který by zabezpečil efektivní využití finančních prostředků do všech oblastí vzdělávání. Absolventi škol nejsou připravováni dle potřeb zaměstnavatelů a jako zájemci o zaměstnání nesplňují jejich požadavky. I přes velkou nezaměstnanost tu existuje nabídka volných pracovních míst na které zaměstnavatelé obtížně hledají kvalifikované zaměstnance.
Legislativní změny, rostoucí administrativní nároky na školy, opatření a aktivity nereflektují potřeby škol a jsou zapříčiněny odtržením úředníků nadřazených orgánů od praxe ředitelů i dalších pedagogických pracovníků ze škol na území ORP Kadaň. Z regionu funguje jen velmi omezeně komunikace s vyššími patry řídící struktury. Je zřejmé, že není možné komunikovat se všemi školami v území paralelně, zároveň je nevhodné vyřazení z procesů příprav a plánování ty, na které bude mít výsledek největší a zásadní dopad.
Nezapojení škol a jejich pracovníků do těchto procesů vede k neefektivnímu cílení aktivit i dotačních pobídek, špatné interpretaci statistických dat, nevhodným použitím metod v daném místě i když v jiných podmínkách fungují. Ze strany škol vzniká odpor k navrhovaným změnám, nepochopení vizí. Paušální nesouhlas s postupy vyššího orgánu následně paralyzuje i zavádění potřebných reforem a inovací. Je jen malá snaha odbourávat předsudky přirozenou cestou - poznáním, kvůli nesystémovosti se stále více nasazuje silové řešení vedoucí k dalšímu zhoršení celé situace.
Cílem projektu MAP je vytvoření platformy, která má zmapované potřeby pro kvalitní vzdělávání, shoduje se na jejich důležitosti, ví jakým způsobem je řešit a má zájem je řešit společně. Vytvoření funkčního partnerství základních škol, mateřských škol, zřizovatelů takových zařízení, subjektů neformálního vzdělávání, zaměstnavatelů ale i rodičů a žáků samotných. Má dostatečné kapacity, je ochotná pomáhat slabším a klade důraz na dosažení cíle. Výsledkem bude zlepšení kvality vzdělávání v mateřských a základních školách.
Cíl: Jedno partnerství, min. 70% zapojených Zš a Mš z území ORP Kadaň - do konce roku 2016.
Cílem projektu je příprava akčního plánu zkvalitňování vzdělávání dětí do patnácti let na území ORP Kadaňdo r. 2020. Zhodnocení aktuálního stavu, zjištění potřeb a shoda na jejich prioritizaci, výběru vhodných řešení a nástrojů včetně naplánování jejich realizace.
Cíl: Jeden vytvořený a odsouhlasený dokument Místní akční plán rozvoje vzdělávání na ORP Kadaň - do 31. 8. 2018.
Hlavní změnou, kterou by měl projekt MAP přinést, je velké kvalitativní zlepšení v oblasti vzdělávání dětí. Kvalita zlepšení se dotýká mnoha oblastí - zkvalitnění výuky, zvýšení zájmu a motivace pedagogů, posílení hodnoty instituce školy jako celku, zlepšení koordinace v rámci schválených plánů integrované strategie rozvoje území, ale i účelný plán využití finančních prostředků na modernizaci a vybavení škol koordinovaný pro celé území. Ve finálním důsledku dojde k rozvoji motivující kultury zaměřené na maximální úspěch každého žáka a každého učitele, na trvalý pedagogický rozvoj celé školy a partnerství.
V území ORP Kadaň funguje partnerství škol. Klíčové oblasti rozvoje vzdělávání mají své lídry. Osoby v území, se kterými může kterýkoli kolega konzultovat řešení nově identifikovaných potřeb. Zapojení partneři projektu si rozšířili kompetence a orientují se v základech problematiky daných oblastí díky aktivitě budování znalostních kapacit, sdílení zkušeností a přenosu informací z řídících orgánů.
Partnerství je dlouhodobě udržitelné, poskytuje dostatečnou oporu všem zúčastněným subjektům. Spojuje jednotlivé subjekty z území ORP Kadaň ke spolupráci s jasným cílem - objevit a zapojit lídry dalších oblastí rozvoje vzdělávání, motivovat a vychovat je k samostatné práci ve prospěch celku. Jsou zavedeny principy komunitního akčního plánování na úrovni škol i celého ORP Kadaň, zlepšena spolupráce a využívání místních mimoškolních zdrojů pro rozvoj vzdělávání dětí a žáků a zlepšena spolupráce s rodiči. Součástí očekávaných změn je spolupráce se zaměstnavateli, kteří budou specifikovat potřeby na kvalifikace absolventů hlásících se do zaměstnání a školy budou tyto potřeby reflektovat. Ve spolupráci se zaměstnavateli budou představovány možnosti budoucího zaměstnání žákům i rodičům s cílem zbavovat je předsudků vůči některým "neatraktivním" profesím a zároveň je motivovat k dosažení co nejlepšího vzdělání.
Aktivity projektu jsou složeny z klíčových aktivit a jejich podkativit. Před samotnou realizací projektu byla už realizována i přípravná aktivita.
Struktura klíčových aktivit a podaktivit:
0) Příprava projektu
- Sestavení projektového týmu
- Sestavení partnerství
- Agregovaný MAP
1) Akční plánování
A) Rozvoj partnerství
- setkávání, výměna zkušeností
B) Dohoda o prioritách
- Analýza
- Strategický rámec MAP
- Investiční priority
C) Akční plánování
- Sestavení akčního plánu
D) Budování znalostních kapacit
- Vzdělávací aktivity
- Aktivity spolupráce
2) Evaluace
- Průběžná evaluace
- Závěrečná Evaluace
3) Řízení MAP
- Identifikace dotčené veřejnosti
- Základní struktura partnerství
- Komunikační strategie
4) Řízení projektu
- finanční a projektový management
- vykazování etap projektu ŘO
- závěrečná zpráva a vyúčtování
Výstupy projektu MAP šířeny dle komunikační strategie schválené řídícím výborem. Základním kritériem jsou principy otevřenosti a transparentnosti - všechny úkony musí být písemné a musí být řádně evidovány a uchovány tak, aby bylo možné v kterémkoliv okamžiku prověřit postup, případné nejasnosti musí být dodatečně řádně odůvodněny. Do zásady transparentnosti spadá i jednoznačnost a srozumitelnost úkonů.
Budou probíhat setkávání pracovních skupin, setkávání v rámci partnerství, vzdělávací aktivity, setkávání formou kulatých stolů, diskuse nad aktuálními tématy, přijímání případných stanovisek, rozhovory a výzkumy. Bude provozován webový portál projektu, rozdělený do informačních stránek podle jednotlivých typů zapojené veřejnosti. Zájemci budou informováni o změnách a aktualitách prostřednictvím emailového newsletteru. Dále je tu i možnost vydávání "papírové formy" zpravodaje. V rámci komunikačních strategií počítáme s nezastupitelnou roli sociálních sítí a možností interaktivního vstupu do diskusí. Počítáme s aktivním zapojením místních médií a obecních zpravodajů. Dílčí výsledky budou prezentovány formou tiskových zpráv.
Stránky v této kategorii: Projektový tým, Klíčové aktivity projektu, Pracovní skupiny, Zapojené subjekty