Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Aktualizace specifických cílů
3. Vytvoření seznamu místních lídrů
4. Stav revize RVP PV (inovace ŠVP, implementace strategií)
5. Plánované úpravy ŠZ, které se dotknou MŠ (odklady školní docházky, připravovaný formulář, povinnost zpracovat inovovaný ŠVP – ověřování, plná verze.
6. Jaká je plánovaná pomoc (NPI, učící se komunity IPs kurikula,) – harmonogram podpory pro školy pro šk. rok 2024/2025, 2025/2026.
7. Aktuality z ČŠI – Koordinace, metodická podpora a spolupráce, nová podoba inspekční činnosti- KIČ, 2 úrovně cyklů, nová podoba inspekční zprávy, účel středního článku podpory, metodický portál.
8. Různé, diskuse
Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1 Nová koordinátorka plánování zahájila jednání pracovní skupiny.
Zároveň se představila a informovala členy o změnách v pracovních
skupinách. Členové informováni, že již na tuto pracovní skupinu jim byl
zasílán odkaz s možností online připojení. Konstatováno, že aktuálně se nikdo
nepřipojil. Dále členům sděleno, že členství v pracovních skupinách je stále
otevřené a noví členové jsou vítáni.
Členové seznámeni s programem jednání.
Paní ředitelka ZUŠ Kadaň Jitka Stasinka nabídla členům pracovní skupiny
spolupráci týkající se podpora pedagogů při výuce hudební výchovy v MŠ.
Zároveň nabízí i program pro děti.
Informace od paní ředitelky Herinkové z MŠ Klášterec nad Ohří, že spolupráce
se ZUŠ Klášterec funguje, dochází do ZUŠ Klášterec nad Ohří, děti se
seznamují s nástroji.
Paní Pera Holá z pedagogicko-psychologické porady nabízí program, který
vzejde z potřeb dané konkrétní školky.
Ad. 2 Členové pracovní skupiny informováni, že s největší pravděpodobností
bude schváleno pokračování projektu MAP konkr. MAP5. Z toho důvodu je
zapotřebí klást větší důraz na aktualizaci specifických cílů v rámci
strategického rámce.
Probrány jednotlivé SC.
19.1 Do r. 2028 se budou MŠ skrze realizaci svých investičních záměrů
vybavovat moderními informačními a komunikačními technologiemi a
potřebnou konektivitou.
- Bez návrhů na změnu SC.
20.1 Do r. 2028 absolvují pedagogové MŠ min. 4 vzdělávání v oblasti práce s
moderními informačními a komunikačními technologiemi, a znalosti jejich
využití pro vzdělávání dětí a podporu a rozvoj jejich digitální pregramotnosti
- Členové PS navrhují ze všech SC vyhodit kvantifikaci. Ponechat pouze
cíl bez stanovení přesného počtu.
21.1 Do r. 2028 absolvují pedagogové min 4 specializační vzdělávací akce z
oblasti specializačních odborností (spec. pedagogiky, logopedie, psychologie
apod.).
- SC ponechat bez uvedení kvantifikace.
22.1 Do r. 2028 budou pedagogové a zástupci dalších aktérů sdílet své
zkušenosti, postupy a dobré praxe na PS či jiné platformě min. 4krát ročně
- Členové PS informováni, že z dostupných informací vyplývá, že
s největší pravděpodobností nebudou v projektu MAP5 realizovány PS
a plánování na školách. Na základě těchto informací navrhují členové
PS zrušení tohoto cíle.
22.2 Do r. 2028 zrealizují a následně budou sdílet své zkušenosti z
minimálně 2 aktivit tzv. stínování.
- SC ponechat bez uvedení kvantifikace.
23.1 Do r. 2028 budou zrealizovány min 2 akce ve spolupráci s rodiči.
- SC ponechat bez uvedení kvantifikace.
23.2 Do r. 2028 budou realizovány minimálně 2 akce ve spolupráci s NNO a
PPP či dalšími vhodnými aktéry
- SC ponechat bez uvedení kvantifikace.
Ad. 3 Členové seznámeni s povinnými výstupy v rámci projektu. Vysvětlen
institut místního lídra.
Členové navrhují zařadit do seznamu místních lídrů:
- Mgr. Bc. Erika Zelenková
Mgr. Bc. Erika Zelenková připravila pro členy PS informace viz body 4 –
7 programu.
Ad. 4 Stav revize RVP PV (inovace ŠVP, implementace strategií)
Paní ředitelka Zelenková informuje účastníky s důvody, které vedly ke změně
RVP. Kdy smyslem je propojit a pracovat s kontinui navazovat od předškolky
až po středoškolské vzdělávání. Nové RVP by měl být interaktivní se stěžejními
body. Dále informuje, že na stránkách MŠMT je k dispozici dokument Jak
pomoci dítěti před nástupem do ZŠ. (Tento dokument je přílohou tohoto
zápisu). Mgr. Bc. Zelenková členy upozorňuje na nabídky seminářů ohledně
nového RVP s tím, že jsou ještě předčasné, jelikož není ještě naprosto zřejmé,
jaká bude finální verze.
Ad. 5 Plánované úpravy ŠZ, které se dotknou MŠ (odklady školní docházky,
připravovaný formulář, povinnost zpracovat inovovaný ŠVP – ověřování, plná
verze). Odklady – nechat děti dozrát, MŠ ustoupit od některých kroků, které
s dětmi dělají, daleko více se zaměřit na manipulaci a odstoupit od některých
činností, které MŠ nepřísluší (učení písmenek, čísel apod.). Monitorování
dítěte, poskytování podpory v průběhu roku. Programy a projekty s PPP.
Změny termínu zápisu do ZŠ – chtějí vrátit tak jak to bylo dříve, což bylo
zhruba v lednu nebo únoru. K tomuto je velmi negativní odezva, jelikož za půl
roku – do září to dítě může udělat obrovský pokrok.
Ad. 6 Jaká je plánovaná pomoc (NPI, učící se komunity IPs kurikula,) –
harmonogram podpory pro školy pro šk. rok 2024/2025, 2025/2026.
Otevřené vzdělávací zdroje – platforma, kde se otevře metodická pomoc pro
porozumění RVP.
Ad. 7 Aktuality z ČŠI – Koordinace, metodická podpora a spolupráce, nová
podoba inspekční činnosti. 2 úrovně cyklů, nová podoba inspekční zprávy,
účel středního článku podpory, metodický portál.
Webové stránky – kvalitní škola (https://www.kvalitniskola.cz/) zde jsou
uvedeny příklady dobré praxe. Jsou zde zveřejněny i hodnotící kritéria.
Tvorba akčního plánu – co, kdo, kdy a jak odstraní daný problém. Zásadní
opatření – kontrola za rok. Méně zásadní opatření – inspekce za 3 – 5 let, školy
dobré praxe inspekce za 7-9 let. InspIS DATA.
Ad. 8 Členové dále informováni, že v Kadani vznikla nová poradna Harmonie.
https://www.poradnaharmonie.cz/ .
Specializovaným centrem pro poradenství a terapii dětí, dospívajících a
dospělých. Poskytujeme psychologické, terapeutické, diagnostické a
reedukační služby.
Kontakt na poradnu včetně základních informací byl zároveň vložen do nově
vzniklého katalogu sociálních služeb, který je zveřejněn na webových
stránkách organizace.
Členové informování o chystaném zážitkovém kurzu první pomoci pro
pedagogy se zaměřením na první pomoc poskytovaná dítěti. Kurz se nejspíše
uskuteční 27.1.25 od 9 hodin v budově ZUŠ v ul. Dvořákova. Termín a místo
bude ještě schváleno.
Členové dále informováni, že nově bude na každé pracovní skupině dohodnut
termín další pracovní skupiny, aby tak byl dostatek času na zajištění
vhodného hosta, případně semináře, který by na pracovní skupinu navazoval.
S tímto zároveň byli členové vyzváni k podávání návrhů témat příp. lektorů o
které by měli zájem.
V závěru byli členové seznámeni s informací o nákupu nových pomůcek, které
byly pořízeny v rámci projektu MAP4. Dále připomenuta možnost jejich
zapůjčování včetně pomůcek pořízených z dřívějších projektů. Členové dále
informováni, že paní Meniecová, která měla pomůcky na starost je
dlouhodobě nemocná a k 31.12.2024 v organizaci MAS Vladař končí. Z tohoto
důvodu v případě pomůcek či exkurzí se prosím obracejte na koordinátora
plánování Mgr. Kendereš. https://www.vzdelavani-zatecko.cz/pomucky.php
Termín další PS Předškolní vzdělávaní domluven na 5.2.2025 od 15:30
hod. v MŠ Čtyřlístek Kadaň.