Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Kateřina Kendereš – představení koordinátora plánování projektu MAP4
3. Andrea Nipauerová – IROP, aktuální informace o proběhlých výzvách, plán výzev do konce roku 2024 a harmonogram na rok 2025, součinnost aktualizace strategického rámce MAP (investiční priority) a IROP
4. Karel Straka – organizace SO-FA, představení projektu Signály – včasná identifikace ohrožených dětí a jejich podpora
5. David Šebesta – představení koordinátora projektů a očekávaných výzev OPST
6. Různé, diskuse
1. Zahájení, úvodní slovo
V úvodu paní Andrea Nipauerová přivítala všechny přítomné a poděkovala za jejich účast. Konstatovala omluvu a pozdrav od paní Krupkové z NPI Ústeckého kraje.
Účastníkům sdělila důvod setkání a to posilňování vzájemných vztahů a rozvoj spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů vzdělávání. Zdůraznila, že je potřebné a důležité získávat od ředitelů škol informace, podněty, problémy, nápady. Zapojovat se společně do činností a aktivit, které MAS pořádá nejen pro pedagogy, ale také pro žáky, děti. Odkázala na nabídku od paní Meniecové (kontakt: anna.meniecova@vladar.cz, 739 462 316).
V další části paní Nipauerová připomněla možnost zapůjčování pomůcek dle katalogu https://www.vzdelavani-zatecko.cz/pomucky.php s tím, že MAS uvítá návrhy na nákup a pořízení dalších pomůcek, které budou k dispozici k zapůjčení. Sděluje, že množství pomůcek je již velmi rozsáhlé a může sloužit k rozvoji výuky a možností jak žáků, tak pedagogů. Pomůcky jsou vhodné jak pro mateřské, tak pro základní školy.
Dále paní Nipauerové požádala ředitele a ředitelky škol o větší zapojení pedagogů do pracovních skupin (PS). Sdělila, že je možnost zapojení nových členů, kdykoliv v době trvání projektu. Přínosem účasti na PS jsou nové nápady, možnosti, předávání zkušeností, hodnocení nastavených specifických cílů, SWOT analýzy, podněty pro řídící výbor, setkávání mezi sebou v PS, čerpání potřebných informací z různých míst a dalších zdrojů. Dále získávání informací o možnostech čerpání finančních podpor (dotace, granty, krajské výzvy a další). Společné zapojení a získání podnětů pro aktualizace a zpracování komunikačního plánu a realizace
konzultačního procesu. Informace doplnila paní Kendereš, která sdělila, že účast na PS bude možná nově i online formou s tím, že po ukončení PS bude následovat seminář, kdy téma seminářů můžou navrhovat pedagogové, aby tak byly co nejvíce přínosné a k aktuální problematice.
Paní ředitelka Mgr. Alena Roubínová navrhuje seminář od Marka Hermana.
V další části informovala paní Nipauerová o spolupráci s IPs Středním článkem. Pro pomoc novým ředitelům ve funkci, je v rámci Středního článku k dispozici Mgr. Hana Franzl (Hana.Franzl@msmt.cz).
Dále představila Střední článek s tím, že je ukotven v hlavních strategických dokumentech pro oblast vzdělávání v ČR, a to:
? Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (Strategická linie 4 Zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce, úkol 4.1.2 Zavést střední článek podpory)
? Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2019-2023 (Klíčový strategický cíl ministerstva č. 3 - Zlepšení řízení škol a školských zařízení)
MAPy jsou do této činnosti také zapojeny. Aktuálně je vypracován dokument o spolupráci MAP a IPs, který bude předkládán dne 10.10.2024 ke schválení řídícím výborem. Spolupráce bude probíhat formou výměny informací a zkušeností, společného plánování a koordinace aktivit zaměřených na stejné cílové skupiny a tematicky obdobné oblasti. Komunikace bude probíhat především na regionální a krajské úrovni, průběžně během realizace projektu MAP4. Témata, která jsou součástí této spolupráce, budeme probírat v jednotlivých PS a s pomocí můžeme pak potřebné zkušenosti prezentovat, dále posouvat k řešení, upozorňovat na slabé stránky.
Dále můžeme zvát na naše setkání klíčové aktéry z regionálních škol, organizovat akce na aktuální témata. Opět zdůrazněno, že jsou velmi důležité podněty od všech aktérů.
Koordinátor poté zajišťuje pravidelné sdílení informací na platformách (webové stránky vzdělávání, facebook, pravidelný newsletter).
Dále byli účastníci informování o spolupráci s paní Gvoždiakovou z odboru školství Města Kadaň.
Účastníci byli dotázáni, zda by souhlasili s další realizací obdobné akce v druhé polovině února 2025 spolu s vedoucími PS. Účastníci souhlasili.
Paní Nipauerová informuje, že se aktuálně připravuje nový navazující projekt MAP5, který by měl být na 3 roky.
Mgr. Kateřina Herinková ředitelka MŠ Klášterec nad Ohří se dotazuje na možnost exkurzí MŠ s tím, že do částky 10.000,- Kč to bude hradit MAS. Sděluje, že v její školce měly být projektové dny, které však byly zrušeny z důvodu onemocnění lektorů. Dále jí byly přislíbeny besedy, které se doposud neuskutečnili.
K výše uvedenému paní Nipauerová uvádí, že je pravdou, že škola / školka může čerpat 10.000,- Kč na exkurzi s tím, že toto je pouze jednorázové. Upozorňuje však, že částka stanovená pro tyto výdaje je omezená s tím, že pokud se vyčerpá pak již další školy či školky nebudou moci čerpat i přesto, že doposud nečerpaly. Z jakého důvodu nebyly v MŠ Klášterec nad Ohří uskutečněny besedy, není paní Nipauerové známo. Sděluje však, že informaci předá paní Meniecové, která má tyto aktivity na starost. Dále je sděleno, že vzhledem k nadměrnému počtu akcí je aktuálně předimenzován indikátor. Aktuálně je žádáno o
navýšení s tím, že vyčkáváme na schválení této žádosti. Poté, co bude tato žádost o navýšení indikátoru schválena, bude možné opět realizovat další besedy a exkurze.
Mgr. Kateřina Herinková se dále dotazuje, jak je to s částkou 10.000,- Kč pro školky či školy, které jsou spojené. Paní Nipauerová sděluje, že tuto informaci zjistí a bude paní ředitelku informovat.
Ing. Nikola Vild ředitelka ZŠ MŠ Vilémov se dotazuje, zda je možné výše uvedenou částku čerpat např. na 2x 5.000,- Kč. Paní Nipauerovou sděleno, že toto možné je.
2. Představení koordinátora Kateřina Kendereš.
Paní Kendereš informuje účastníky, že od října začne další kolo plánování na jednotlivých školách.
3. IROP - aktuální informace o proběhlých výzvách
Paní Nipauerová informuje o plánu výzev do konce roku 2024. Podány informace o chystané výzvě pro podporu aktivit MŠ a dětských skupin, která bude vyhlášená na podzim 2024 pro celé území MAS Vladař (vazba na MAP Kadaňsko a také MAP Žatecko-Podbořansko) v operačním programu IROP. Pro momentální přehled a informace mohou zájemci čerpat zatím potřebné z 5. výzvy IROP 3 MAS Vladař, více zde: https://www.vladar.cz/5-vyzva-mas-vladar-irop-3-vzdelavani-ii-vypis-text-210.html, dále je již dostupný aktualizovaný harmonogram výzev do konce roku 2024 - https://www.vladar.cz/harmonogram-vyzev-mas-vladar-irop-2024-aktualizace-verze-5-vypis-clanek-842.html.
Harmonogram na rok 2025 – bude řešen až v roce 2025 v rámci závazků a čerpání, které proběhne s vazbou na vyhlášení posledních výzev do konce roku 2024. Předběžně MAS plánuje vyhlásit výzvu IROP pro podporu ZŠ v druhé polovině roku 2025. V území budeme včas všechny informovat.
Paní Nipauerová opět upozornila na potřebnou součinnost a vazbu zanesení projektových záměrů do SR MAP ohledně čerpání nejen v OP IROP. V současné době probíhá aktualizace projektových záměrů na MAP Kadaňsku. Účastníci vyzvali, aby využili této možnosti. V případě potřebných dotazů se obracejte na pana Šebestu e-mail: david.sebesta@vladar.cz mobil: +420 731 232 229.
4. Karel Straka – organizace SO-FA, představení projektu Signály – včasná identifikace ohrožených dětí a jejich podpora
Pan Straka představuje tzv. kartu KID. Dále informuje o organizaci SO-FA a o projektu Sigály. Představení projektu Signály, který byl pilotován od roku 2020 organizací SO-FA v Mostě a dnes je realizován v Chomutově, Litvínově, Slaným, Lysé nad Labem, a Brně (sever a střed).
Projekt má za cíl zlepšit systém včasné identifikace ohrožených dětí a zajistit účinnou podporu těmto dětem a jejich rodinám. Reaguje na potřeby terénu, kde dlouhodobě chybí funkční mezioborová spolupráce. Počet zjištěných případů ohrožení dítěte tvoří jen zlomek reality.
Organizace v podpůrné síti služeb i orgány státní správy se sice v průběhu let profesionalizovaly, ale ne vždy dostatečně spolupracují – neznají se navzájem, nevyužívají odpovídající nástroje, k propojování nedochází ve všech segmentech (školský, sociální, zdravotní, IZS). Na tyto výzvy reaguje projekt a je unikátní mimo jiné tím, že se do tvorby nástrojů včasné identifikace ohrožených dětí zapojila všechna klíčová ministerstva (MPSV, MŠMT, MV a MZČR) a dále mnoho odborníků a expertů z krizových služeb pro děti a z dalších
oblastí. Nástroje byly v roce 2021 schváleny na Radě vlády pro duševní zdraví a v roce 2022 závazně přijaty a schváleny všemi ministerstvy. Prezentace promítána při setkání je přílohou tohoto zápisu.
Ze strany účastníků byl o seminář pana Straky projeven velký zájem. S paní Nipauerovou domluveno, že pan Straka zašle cenovou nabídku semináře, s tím že bude prověřena možnost financování ze strany MAS.
5. David Šebesta – představení koordinátora projektů a očekávaných výzev OPST
Koordinátor přípravy projektů seznámil přítomné účastníky z řad ředitelů s dotačními příležitostmi na území ORP Kadaň. Předal jim vytištěný sumář klíčových informací k aktuálně vyhlášeným a plánovaným výzvám (sumář součástí přílohy tohoto zápisu). Zaměřil se na výzvy OPST - Posílení sociální stability, Podpora regionálního školství, Konektivita ZŠ, Infrastruktura do dalšího vzdělávání. Dále informuje, že je v současné době také vyhlášená výzva šablony OPJAK 2. Přítomným představil základní parametry výzvy. Několikrát zdůraznil svoji připravenost pomoci školám s přípravou podkladů a administrací projektových žádostí. Poté proběhla živá debata nad otázkami přítomných ředitelů k dotačním výzvám.
Paní Nipauerová upozorňuje, že vyjma šablon není pan Šebesta zpracovatelem dotace, ale pouze rádcem.
Setkání probíhalo v přátelské atmosféře.