Vzdělávání na Kadaňsku

Informační portál projektu MAP ORP Kadaň

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z akce Univerzita dětského věku: Účinky oxidu uhličitého, hoření vonných silic a vlastnosti horkého vzduchu 5.12.2024

11.12.2024:
Dne 5. 12. 2024 se uskutečnila třetí lekce na téma „Účinky oxidu uhličitého, hoření vonných silic a vlastnosti horkého vzduchu” na základní škole Chomutovská 1683, okr. Chomutov

 

Experimenty s ohněm a plyny představují pro děti fascinující způsob, jak se zábavnou formou seznámit s přírodními zákony. V rámci naší lekce jsme dětem nabídly sérii experimentů, které nejenže rozvíjely jejich vědecké myšlení, ale také podporovaly jemnou motoriku a kognitivní funkce.

Experimenty a jejich cíle

  • Zhasínání plamene oxidem uhličitým: Děti měly možnost pozorovat, jak oxid uhličitý, těžší než vzduch, vytlačuje kyslík a tím zhasíná plamen. Tento experiment přispěl k porozumění procesu hoření a vlastností různých plynů.

  • Hoření vonných silic: Experiment s kůrou z pomeranče a vstřikováním vonných silic do kahanu dětem demonstroval, jak různé látky reagují s ohněm a jak se mění jejich vlastnosti při zahřívání. Tento experiment podporoval smyslové vnímání (čich) a rozvíjel zájem o přírodní látky.

  • Hoření čajového sáčku: Tento experiment sloužil k demonstraci vlastností horkého 

  • vzduchu a jeho vzestupných proudů. Děti mohly pozorovat, jak se ohřátý vzduch uvnitř sáčku rozpíná a způsobuje jeho vzestup. Tento experiment přispěl k pochopení fyzikálních zákonů a rozvíjel schopnost pozorovat a analyzovat.

  • Úniková hra na téma čert a Mikuláš: Tato hra kombinovala prvky vědy s řešením problémů a týmovou spoluprací. Děti musely využít získané znalosti z předchozích experimentů a logické myšlení, aby se z únikové místnosti dostaly. Tento experiment podporoval rozvoj kognitivních funkcí, sociálních dovedností a schopnosti řešit problémy.

Děti projevily velký zájem o všechny experimenty a s nadšením se účastnily jejich provádění. Během experimentů byly pozorovány následující přínosy:

  • Rozvoj vědeckého myšlení: Děti se naučily formulovat hypotézy, provádět pozorování a vyvozovat závěry.

  • Zlepšení jemné motoriky: Manipulace s různými nástroji a materiály přispěla k rozvoji jemné motoriky a koordinace oko-ruka.

  • Podpora kognitivních funkcí: Řešení úkolů v únikové hře stimulovalo paměť, logické myšlení a schopnost soustředění.

  • Rozvoj sociálních dovedností: Týmová spolupráce při řešení úkolů v únikové hře podporovala komunikaci, spolupráci a schopnost spolupracovat s ostatními.

  • Zvýšení zájmu o přírodní vědy: Experimenty vzbudily u dětí zvědavost a touhu poznávat svět kolem sebe.

Závěr

Experimenty s ohněm a plyny se ukázaly být účinným nástrojem pro rozvoj vědeckého myšlení a dalších dovedností u dětí předškolního věku. Zároveň přinesly dětem radost a uspokojení z objevování nových věcí.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 11.12.2024, počet zobrazení : 8 (8 tento měsíc)