Vzdělávání na Kadaňsku

Informační portál projektu MAP ORP Kadaň

Aktuality

Projekt

Výstupy projektu

Aktuality: Aktuality projektu

Zápis z PS Moderní didaktické formy 20.2.2025

3.3.2025:
Jednání Pracovní skupiny pro podporu moderních didaktických forem vedoucích k rozvoji klíčových kompetencí se uskutečnilo dne 20. 2. 2025 od 16 hodin v prostorách Městské knihovny Kadaň, Tyršova 134, 432 01 Kadaň.

 

Program jednání:
1. Zahájení, úvodní slovo
2. Představení koordinátorky přípravy aktivit projektu – Eva Wagnerová
3. Knihovnice Jana Vlasáková – přehled knižních novinek
4. Sdílení dobré praxe a zkušeností
5. Různé, diskuse

 

Průběh jednání pracovní skupiny:
Ad. 1 Koordinátorka plánování zahájila jednání pracovní skupiny. Členové
informováni, že již na tuto pracovní skupinu jim byl zasílán odkaz s možností
online připojení. Konstatováno, že aktuálně se nikdo nepřipojil.
Členové seznámeni s programem jednání.
Ad. 2 Představena nová koordinátorka klíčových aktivit paní Eva Kenderešová
/ Wagnerová. Sděluje, že aktuálně byly v projektu zakoupeny nové pomůcky
a to dvojjazyčná literatura, sada pro výuku fyziky a je objednán i Klokanův
kufr, který složí k diagnostice dětí. Klokanův kufr je spíše pomůcka pro MŠ
s tím, že jej možné využít i při zápisu dětí do ZŠ.
Dále jsou členové informováni, že bylo rozjeto další kolo exkurzí s tím, že počet
exkurzí byl v současné době naplněn a byly provedeny rezervace.
Ad. 3 Paní knihovnice Jana Vlasáková představuje novinku knihu Blbá
Vendula. Jedná se o knihu, ve které se dívka snaží jak pracovat s emocemi,
pomáhá dětem porozumět mezilidským vztahům a emocím.
Ad 4. V rámci sdílení dobré praxe a zkušeností debatovali členové nad
tématem audio knih. Sdělují, že audioknihy nemají pro děti takový význam.
Shodují se, že je rozdíl mezi audio knihou a mezi tím, kdy čte dětem pedagog,
na kterého jsou děti zvyklý.
Dále členové debatují nad ustupujícím zájem dětí o knihy. Je to ovlivněno i
modely, které vidí doma, kdy ani rodiče již příliš nečtou. Děti jsou daleko více
na mobilních telefonech či tabletech, nedokáží se pak pořádně soustředit a
udržet pozornost u textu. Rodiče by měli s dětmi číst až třeba do 5. – 6. třídy,
bavit se o přečteným textu, aby to pro děti nebyla taková nuda.
Ad 5. Členové dále debatovali a fungování systému hodnocení. Zazněly
protichůdné názory, kdy někteří z pedagogů využívají celou škálu známek
včetně používání mezistupňů v podobě mínusů. Další z pedagogů by celý
systém známkování zrušili a ponechali výstupy z ročníků pouze na výsledcích
ze závěrečných testů, kde by výsledek byl pouze bodově. V návaznosti na to
debatovali účastníci o rozdílech a vědomostech zahraničních školství např.
americké vs. evropské.
Členové informováni, že byly zveřejněny prvotní informace o pokračování
projektu MAP 5. Byly zveřejněny povinná témata, kterými se má každý
projekt zabývat jedná se o témata:
• aktivity k integraci škol a možnostem vzniku svazkových škol
• opatření na podporu hladkého přechodu mezi MŠ a ZŠ a mezi 1. a 2.
stupněm základní školy
• osvěta ohledně možností změn stravování ve školách
K bodu týkající se hladkého přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy
účastníci sdělují že, toto je hlavně na nastavení jednotlivých pedagogů a
spolupráce mezi nimi. Vzhledem ke změně RVP je zapotřebí, aby tyto změny
se promítly do výuky již od 1. třídy, jelikož množství probrané látky, které
nahustili od 6 třídy je šílené. Způsobí to, že již nebude žádný možnost pro
opakovaní hrou a pro opakovaní těžší látky. Bude se muset jet daleko
rychlejším způsobem. Dále sdělují že si aktuálně nedokáží představit, jaký
vzdělávací seminář by na toto téma uvítali. Nicméně pokud by se nějaký
zajímavý našel, pak by se tomu nebránili. Další účastníci sdělují, že o toto
téma by měli zájem.
Dále sdělují, že je spíše zapotřebí, aby se začalo konečně řešit množství dětí
s odlišným mateřským jazykem ve školách. Sdělují, že počet takovýchto dětí
čím dál více narůstá. Kromě ukrajinských dětí velmi přibývá i nepálských. Je
pak problém, když je ve třídě těchto dětí několik a ty pak velmi zdržují výuku
celé třídy. Účastníci se shodují, že by mělo být povinné, aby před nástupem
do klasické školy, absolvovali tito žáci minimálně 1 školní rok ve speciální
třídě, kde se budou intenzivně učit český jazyk. Po tomto roce by složili
rozdílové zkoušky a podle jejich výsledků by pak mohli být zařazeni do
klasické výuky. Sdělují, že mají informace, že v Plni to takto mají, existuje tam
škola, kde je jedna třída pro cizince a tam vyučují pouze český jazyk.
K povinnému tématu – osvěta ohledně možností změn stravování ve školách
sdělují, že to vůbec nemá smysl. Sdělují, že to množství jídla, které se
dennodenně vyhazuje ve školách je enormní. Celé je to plýtvání jídlem a
energií. Od září se situace ještě zhorší, jelikož mají být jídla víc bez masa a
cukru. Stejně to nakonec dopadne tak, že si děti budou chodit pro nějaké
bagety nebo smažená jídla do bistra. Celé je to posun k tomu, aby se zrušili
školní jídelny.
Jak posunout školní jídelny a celý systém zefektivnit je dát dětem možnost
volby. Mít jídla ve formě samoobslužných bufetů, kdy si každé dítě nejenom
bude moci vybrat na co má chuť, ale zároveň kolik toho sní. Pokud se
rozhodne, že si nedá brambory, ale raději zeleninový salát, pak si ho může
vzít víc a brambory zase vůbec. Tak se předejde tomu, aby dítě vyhazovalo to,
co nemá rádo nebo množství, které nesní. Účastníci sdělují, že takto to již
funguje v Litoměřicích, kde se děti obsluhují sami.
Účastníci jsou dále dotazováni, zda by měli zájem o seminář na formativní
hodnocení pro ZŠ od paní Lucie Darsy, která je součástí projektu
ucimespolecne.cz. Účastníci sdělují, že by měli zájem. Dále byl rozebírán
vhodný termín tohoto semináře a sdělují, že kolem poloviny září.
Účastníkům předány informace o projektu PeaceJam a o jejich výukových
materiálech.
Dále účastníci informováni, že dne 24.3.2025 od 9:00 hod proběhne 8mi
hodinový vzdělávací seminář od organizace SO-FA na téma Základy trauma
respektujícího přístupu na 1. ZŠ Kadaň. Pozvánka spolu s registračním
formulářem bude rozesílán v nejbližších dnech. Kapacita semináře je 25 osob.
Setkání proběhlo v přátelské atmosféře a lze jej hodnotit jako podnětné a
přínosné.

Přílohy :

Galerie :

Článek vyšel : 3.3.2025, počet zobrazení : 51 (51 tento měsíc)